EXPOSICIÓ DE MOTIUS

  • PRIMERA.- CLASSES D'INFORMACIÓ.
  • SEGUNDA.- INFORMACIÓ D'ACCÉS DIRECTE.
  • TERCERA.- INFORMACIÓ ORDINÀRIA.
  • CUARTA.- REQUISITS COMUNS.
  • QUINTA.- PROCEDIMENT QUE S'HA DE SEGUIR EN LES SOL·LICITUDS D'INFORMACIÓ DIRECTA.
  • SEXTA.- PROCEDIMENT QUE S'HA DE SEGUIR EN LES SOL·LICITUDS D'INFORMACIÓ ORDINÀRIA.
  • SEPTIMA.- DEURE DE SIGIL

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

El Reial Decret Legislatiu 1/2010 de 2 de juliol, pel qual s'aprova el Text Refós de Societats de Capital regula en la Secció segona, del Capítol VII, del Títol V el dret a la informació.

Concretament, dedica a les societats anònimes l'article 197 el qual establix textualment que

Els accionistes podran sol·licitar dels administradors, sobre els assumptes compresos en l'orde del dia, les informacions o aclariments que estimen precises, o formular per escrit les preguntes que estimen pertinents fins al sèptim dia anterior al previst per a la celebració de la junta. Els administradors estaran obligats a facilitar la informació per escrit fins al dia de la celebració de la junta general.

Durant la celebració de la junta general, els accionistes de la societat podrán  sol·licitar verbalment les informacions o aclariments que consideren convenients sobre els assumptes compresos en l'orde del dia i, en cas que no siga possible satisfer el dret de l'accionista en eixe moment, els administradors estaran obligats a facilitar eixa informació per escrit dins dels set dies següents al de la terminació de la junta.

Els administradors estaran obligats a proporcionar la informació sol·licitada a l'empara dels dos apartats anteriors, excepte en els casos en què, a juí del president, la publicitat de la informació sol·licitada perjudique l'interés social

Durant la celebració de la junta general, els accionistes de la societat podrán  sol·licitar verbalment les informacions o aclariments que consideren convenients sobre els assumptes compresos en l'orde del dia i, en cas que no siga possible No procedirà la denegació d'informació quan la sol·licitud estiga recolzada per accionistes que representen, almenys, el vint-i-cinc per cent del capital social. Els estatuts podran fixar un percentatge menor, sempre que siga superior al cinc per cent del capital social.

No obstant això, en el cas concret que ens ocupa, encara sent-li d'aplicació el que disposa este precepte per tractar-se d'una sociedad  unipersonal els seus Estatuts ja preveuen una sèrie de peculiaritats o adaptacions pel que fa a les convocatòries i règim de sessions de la Junta General.

Així, l'article 9é dels Estatuts de la Societat Mercantil Local Moncada Servicios Urbanos S.A. (MSUSA) publicats en el Butlletí Oficial de la Província de 16 de novembre de 2010 establix que:

"Artículo 9º- A les reunions de la Junta General assistiran amb veu, però sense vot, aquells membres del Consell que no formen part de la mateixa. Caldrà ajustar-se al que disposa la legislació de Societats Anònimes, quant a convocatòries i contingut dels acords que adopte la Junta General, sí bé con  les adaptacions necessàries pel particular caràcter unipersonal de la societat i, per este motiu, amb les especialitats següents:

a) Entre la notificació de la convocatòria i la celebració de la sessió haurà de mediar un termini, com a mínim, de dos dies hàbils.

b) A l'efecte de considerar constituïda la Junta Universal, s'entendrà que procedix quan concórreguen a l'acte tots els membres de la Corporació.

c) Haurà de convocar-se Junta General Extraordinària quan ho decidisca el Consell d'Administració i quan ho sol·licite, almenys, un terç del nombre total d'integrants de la Corporació.

d) La Junta General quedarà vàlidament constituïda en primera convocatòria quan estiguen presents la mitat més un dels membres que la conformen. En segona convocatòria, serà prou la presència d'un terç per a la vàlida constitució.

e) El quòrum especial per a l'adopció dels acords a què es referix l'article 103 de la Llei de Societats Anònimes serà el de la majoria absoluta del nombre de membres de la Junta. En els altres casos, els acords s'adoptaran per majoria simple o ordinària dels membres presents.

f) L'assistència a la Junta serà personal.

g) Correspondrà a la presidència de la Junta a l'Alcalde/sa de l'Ajuntament de Moncada o, en cas d'absència, el membre de la corporació que a este efecte resulte triat en cada cas.

Per a deliberar els acords, prèvia exposició de l'assumpte pel Secretario/Secretaria o persona designada a este efecte pel Consell d'Administració, la presidència concedirà un primer torn d'intervencions i, si se suscita debat, un segon torn. La intervenció por  membre en cada un dels torns no podrà excedir cinc minuts. Les votacions es realitzaran a mà alçada.

Les reunions de la Junta General no seran públicas

Per tant, d'una banda caldria adaptar el que preveu l'article 197 (especialment el relatiu als terminis) a les peculiaritats respecte a les convocatòries previstes en els Estatuts de la Societat i d'una altra, l'esmentat precepte del TRLSC només es referix a la informació relativa als assumptes inclosos en l'orde del dia de les sessions de la Junta General però no així a la resta de la informació provinent de les competències del Consell d'Administració.

D'ací, la necessitat d'elaborar estes instruccions per a contemplar aspectes no previstos en la legislació aplicable.

I és que, encara que no es contemplen les dites qüestions en la legislació mercantil, el Consell d'Administració de MSU S.A. té un gran interés a poder establir i regular el dit accés a la informació per entendre que encara sent una mercantil i per tant subjecta al dret privat, no deixa de ser un ens instrumental de l'Ajuntament de Moncada per a la prestació dels seus servicis i este caràcter instrumental es reconeix expressament en els seus Estatuts, així l'article 2º establix que es considera "medio propi i servici técnico" de l'Ajuntament de Moncada.

Per això, i atés que la Junta General està integrada pels Regidors que integren el Ple es pretén realitzar una aplicació per analogia o una  adaptació de les normes que regixen el dret a la informació en l'àmbit local, concretament la Llei 7/1985 de 2 d'abril Reguladora de les Bases de Règim Local i la Llei 8/2010 de 23 de juny de la Generalitat, de Règim Local de la Comunitat Valenciana.

Així mateix i amb esta regulació es pretén un accés ordenat a la informació que garantisca el dret però sense menyscabar l'eficàcia en el funcionament de l'activitat de la mercantil com exigix l'article 37.7 de la Llei 30/92 de 26 de novembre de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

 

Ir arriba

PRIMERA.- CLASSES D'INFORMACIÓ.

Per analogia dels disposat en els articles 77 de la LRBRL, 14 I 15 del ROF i 128 de la LRLCV cal distingir dos tipus d'informació d'accés directe, és a dir, en aquells supòsits que no siga necessari acreditar estar autoritzat per a això i la informació ordinària, que respon a l'activitat de la mercantil no inclosa en el supòsit anterior. Basant-se en això i per analogia amb la normativa relativa a l'Administració es van a establir dos procediments diferents d'accés a la informació en funció que es tracte d'un tipus o un altre d'informació.

Així mateix cal distingir entre accés a la informació i l'obtenció de còpies dels documents a què s'accedix havent d'especificar en la sol·licitud si es desitja accedir a la informació y/o l'obtenció de còpies. Igualment la resposta a la sol·licitud haurà de concretar si autoritza l'accés y/o les còpies podent, si això estiguera justificat autoritzar l'accés i no l'obtenció.

 

Ir arriba

SEGUNDA.- INFORMACIÓ D'ACCESS DIRECTE.

S'entendrà d'accés directe la informació relativa a:

1. Informació i documentació corresponent als assumptes que hagen de ser tractats pels òrgans col·legiats de que formen part.

2. Actes on es reflectisquen els acords d'aquells òrgans de què no formen part.

3. Quan es tracte d'accés a la informació o documentació de la mercantil que siga de lliure accés als ciutadans.

Les sol·licituds d'accés directe seran resoltes pel President del Consell d'Administració

 

Ir arriba

TERCERA.- INFORMACIÓ ORDINARIA.

S'entendrà per informació ordinària la resta d'informació o documentació que se sol·licite respecte a la mercantil que no es trobe en algun dels supòsits assenyalats en la instrucció anterior. Les sol·licituds d'informació ordinària seran resoltes pel Consell d'Administració.

Ir arriba

QUARTA.- REQUISITS COMUNS.

Per a sol·licitar ambdós tipus d'informacions s'hauran de seguir les següents normes comunes:

A) La sol·licitud es farà per escrit dirigida al President del Consell d'Administración/Junta General.

B) La dita sol·licitud es presentarà en el Registre d'Entrada de la mercantil MSU S.A.

C) De conformitat amb allò que s'ha exigit en l'article 37.7 de la LRJPAC el dret a la informació serà exercit pels particulars de manera que no es veja afectat l'eficàcia del funcionament dels servicis devent-se amb este fi, formular petició individualitzada dels documents que es desitgen consultar, sense que càpia formular sol·licitud genèrica sobre una matèria o conjunt de matèries.

ra solicitar ambos tipos de informaciones se deberán seguir las siguientes normas comunes:

 

 

Ir arriba

QUINTA.- PROCEDIMENT QUE S'HA DE SEGUIR EN LES SOL·LICITUDS D'INFORMACIÓ DIRECTA.

Es realitzarà la petició per escrit i amb els requisits assenyalats ut supra a excepció dels expedients a tractar en els òrgans col·legiats de que forme  el sol·licitant que estaran la seua disposició des del moment de la convocatòria sense que siga necessari realitzar cap tipus de petició.

Una vegada presentada la sol·licitud en el Registre d'Entrada de la mercantil el President haurà de contestar en el termini de cinc dies hàbils.

En el cas que no es conteste en el dit termini s'entendrà acceptada la petició

 

Ir arriba


SEXTA.- PROCEDIMIENT QUE S'HA DE SEGUIR EN LES SOL.LICITUDS D' INFORMACIÓ ORDINARIA.

En els supòsits d'informació ordinària l'interessat haurà de justificar l'estar acreditat per a obtindre la dita informació en l'escrit de sol·licitud.

Una vegada presentat l'escrit en el Registre d'Entrada es remetrà al Consell d'Administració, qui en la primera sessió que este celebre resoldrà si és procedent o no permetre l'accés a la informació.

En el cas que el Consell d'Administració no es reunira en el termini d'un mes des de la data de presentació de la sol·licitud, resoldran dicha  sol·licitud el President junt amb un conseller delegat designat a tals efectes en el termini de 10 dies comptat des de la finalització del termini anterior d'un mes.

La dita resposta haurà de ser comunicada a l'interessat en el termini de cinc dies hàbils des de la celebració del Consell d'Administració o de la decisió del President i delegat

Ir arriba


SÈPTIMA.- DEURE DE SIGIL

Conforme allò que s'ha assenyalat en el 128.5 de la LRLCV els membres de la Junta General hauran de respectar la confidencialitat de la informació a què tinguen accés en virtut del càrrec sense donar-li publicitat que poguera perjudicar els interessos, en este cas de la mercantil, o de tercers sent directament responsables.

En el mateix sentit incidix l'article 16.3 del ROF que establix el deure de guardar reserva en relació amb les informacions que s'els facilite  per a fer possible el desenrotllament de la seua funció, singularment les que han de servir d'antecedent per a decisions que encara es troben pendents d'adopció, així com per a evitar la reproducció que puga ser-los autoritzada, en original o còpia per al seu estudi.

Ir arriba